El camp comprimit
Debats sobre performance al carrer
Debats sobre performance a l'espai urbà de la Barcelona neoliberal (1985-2020)
Capítol primer: Conversa amb Maite Garbayo Maeztu
Als darrers 35 anys la discussió sobre el dret a la ciutat versus la ciutat mercaderia ha esdevingut un dels debats internacionals que s’ha fet local a Barcelona. Aglutina moltes de les lluites polítiques actuals: habitatge, dret a la protesta, exclusió social, estratificació social als barris, mobilitat, urbanisme feminista, dret a la cultura…. I marca algunes dels principals esdeveniments històrics: de les olimpiades al fòrum, dels macrofestivals a la llei mordaça, de les polítiques de control migratori als atemptats de 2017. Durant la crisi sanitària de covid-19 i el subsequent règim polític de la pandèmia, en converses amb crítiques culturals hem sentit que s’ha perdut una oportunitat per tornar a dotar de sentit l’art en l’espai urbà, en aquest cas als carrers “buits” del confinament.
Les qüestions per al debat són:
– El marc històric post-1989, amb una intensificació del neoliberalisme i privatització de l’espai urbà.
– L’entrada de les arts d’acció i performance a espais institucionals com ara museus, teatres, galeries i centres d’art, entesa com un replegament.
– Les simbiosis als anys 90 entre pràctiques de manifestació polítiques i pràctiques d’art de performance, amb especial retllevància l’ocupació de l’espai públic per part dels cossos discriminats i invisibilitzats per raons de gènere, racialització, diversitat funcional.
La idea per aquest debat ha estat inspirat per la lectura atenta del llibre Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo, on Maite Garbayo Maeztu analitza les implicacions estètiques-polítiques de la presència del cos en les pràctiques performatives dels últims anys de la dictadura franquista. Per aquesta raó, el projecte, orientat a converses amb diferents artistes, agents culturals, activistes i testimonis de l’art de performance al carrer a la ciutat de Barcelona entre 1985 i 2020, comença amb una conversa amb ella.
Maite Garbayo Maeztu és Investigadora Ramón y Cajal al Departament d’Història de l’Art de la Universitat del País Basc i Investigadora Principal del Projecte Ritmos del trabajo feminizado en la historia del arte y la cultura visual (Estado espanyol, 1936-2022), finançat pel MCIN. La seva recerca explora les interseccions entre els feminismes, la cultura visual i popular i l’art contemporani a l’Estat espanyol i a Amèrica Llatina durant el segle XX. El seu primer llibre, Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo (consonni, 2016), analitzava la presència del cos en les pràctiques de performance els últims anys de la dictadura franquista, en connexió amb l’activisme feminista de l’època i la cultura visual. Fins al 2023, ha estat Professora Serra Hunter al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Va fer el postdoctorat a l’Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM, i posteriorment va treballar com a Acadèmica T.C. al Departament d’Art de la Universidad Iberoamericana (Mèxic). La seva trajectòria s’ha desenvolupat tant en l’àmbit acadèmic com en l’àmbit professional de l’art contemporani, on ha comissariat diverses exposicions i programes públics.
Col·laboració en edició de la conversa: Laura C. Pérez Pérez.
Aquest projecte ha rebut una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona (2023, serveis de ciutat, cultura, debat i pensament).
Realitzat en el context d’una residència investigadora en el centre de documentació, biblioteca i arxiu del MACBA, i en el centre de documentació de Sidastudi.
Títols citats en la conversa, per ordre d’aparició:
Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo
Maite Garbayo Maeztu
Consonni
Cuerpos que importan. Sobre los límites discursivos del sexo
Judith Butler
Planeta
Estética de lo performativo
Erika Fischer-Lichte
Abada
La política cultural de las emociones
Sara Ahmed
CIEG-UNAM
Fenomenología Queer
Sara Ahmed
Bellaterra
Strategies for survival- Now! : a global perspective on ethnicity, body and breakdown of artistic systems
Christian Chambert (comp.)
Swedish Art Critics Association Press
Los Monocultivos de la mente : perspectivas sobre la biodiversidad y la biotecnología
Vandana Shiva
Fineo
Testo yonqui. Sexo, drogas y biopolítica
Paul B. Preciado
Anagrama
La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica
Walter Benjamin
Amorrortu
El siluetazo
Ana Longoni
Adriana Hidalgo
Diario del ladrón
Jean Genet
Cabaret Voltaire
Respuesta de la poetisa a la muy Ilustre sor Filotea de la Cruz
Sor Juana Inés de la Cruz
Laertes
Black looks : race and representation
bell hooks
Routledge
Cuestión de materia
Karen Barad
Holobionte
Una archiva del DIY (Do it yourself) : autoedición y autogestión en una fanzinoteca feminista-queer
Gelen Jeleton (María de los Ángeles Alcántara Sánchez)
Tesis doctoral, Universidad de Murcia
Performative gestures, political moves
AA VV
City of Women, Red Athena University Press